Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ голови
Чернігівського районного суду
Чернігівської області
10.10.2017 №01-07/32
Порядок організації роботи із повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами
І. Загальні положення
Цей порядок підготовлений з метою належної організації роботи з повідомленнями про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон) та передбачає механізм, яким користуватиметься особа, що має намір повідомити інформацію про факти корупції та про інструменти захисту викривачів, чия інформація про суспільно небезпечне діяння може стати основою для подальших викриттів та розслідувань антикорупційними органами.
Терміни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про запобігання корупції», «Про інформацію».
Чернігівський районний суд Чернігівської області (далі – суд) забезпечує умови для повідомлень про порушення вимог Закону, внесеними викривачами.
Повідомлення про порушення вимог Закону може бути як письмовим, так і усним. Письмове повідомлення може надійти:
Усне повідомлення може надійти за абонентським номером (0462) 676-901.
Телефонна лінія суду працює по буднях у робочі години – з 08.00 до 17.00, п’ятниця - з 08.00 до 16.00 (обідня перерва з 13.00 до 13.48).
Інформація про спеціально уповноважених осіб за розгляд повідомлень про корупцію, внесеними викривачами (комісія) (далі – відповідальні особи) затверджується наказом голови суду. Комісія приймає рішення більшістю голосів від її складу. Поштова, електронна адреса та телефон гарячої лінії розміщуються на офіційному веб-сайті та дошці оголошень суду.
Повідомлення про порушення вимог Закону може бути здійснене без зазначення авторства (анонімно). Анонімне повідомлення про порушення вимог Закону підлягає розгляду, якщо наведена у ньому інформація стосується конкретної особи, містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.
Повідомлення про порушення вимог Закону підлягає перевірці у термін не більше п’ятнадцяти днів від дня його отримання. Якщо у вказаний термін перевірити інформацію, що міститься в повідомленні, неможливо, голова суду або особа, яка виконує його обов’язки продовжує термін розгляду повідомлення до тридцяти днів від дня його отримання.
У разі підтвердження викладеної у повідомленні інформації про порушення вимог Закону голова суду або особа, яка виконує його обов’язки вживає заходів щодо припинення виявленого порушення, усунення його наслідків та притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності, а у випадках виявлення ознак кримінального або адміністративного правопорушення також інформує спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції.
Посадові і службові особи суду, у разі виявлення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення чи одержання інформації про вчинення такого правопорушення працівниками суду, зобов’язані у межах своїх повноважень ужити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно письмово повідомити про його вчинення відповідальних осіб.
Розгляд повідомлень про порушення вимог Закону, мають здійснювати відповідальні особи.
ІІ. Засади та принципи організації роботи з повідомленнями
Організація роботи в суді з повідомленнями про порушення вимог Закону базується на таких засадах:
1) знання та обізнаність: інформування про можливість подати повідомлення та повноваження суду щодо його розгляду;
2) доступність: забезпечення безперешкодного доступу для подання повідомлення, процес подання таких повідомлень має бути зручним;
3) довіра: інформування про виконання державних гарантій захисту викривачів;
4) відповідальність: забезпечення керівництвом суду роботи з повідомленнями;
5) ефективність: реагування на випадки порушення вимог Закону;
6) прозорість: інформування викривачів про те, як розглядаються їхні повідомлення;
7) аналіз та вивчення: систематичний перегляд і коригування організації роботи з повідомленнями.
Принципи організації роботи з повідомленнями про порушення вимог Закону:
1) доброчесність: поведінка відповідальних осіб за розгляд повідомлень про корупцію, внесеними викривачами має відповідати вимогам закону та загальновизнаним етичним нормам;
2) захист прав викривачів: посадові особи суду, які мають доступ до повідомлень, повинні розуміти ризики для викривачів, пов’язані з поданням повідомлення, а також подальшим встановленням фактів порушення вимог Закону;
3) конфіденційність: у процесі збору, використання та збереження інформації виконуються вимоги законодавства щодо нерозголошення інформації про викривача;
4) зворотній зв’язок: підтримувати зв’язок з викривачем, навіть якщо повідомлення надане анонімно;
5) неупередженість: повідомлення розглядається по суті та без жодних упереджень, які можуть виникати у результаті попередніх контактів викривача з судом;
6) об’єктивність: одержаній при розгляді повідомлення інформації має бути дана повна та об’єктивна оцінка;
7) рівність: забезпечення однакового ставлення до всіх викривачів, незалежно від віку, статі, національної приналежності, віросповідання тощо.
III. Прийняття, опрацювання та облік повідомлень
Прийняття, опрацювання та облік повідомлень, що надійшли до суду, здійснюються відповідальними особами. Реєстрація повідомлення про порушення вимог Закону є початком офіційного процесу роботи з повідомленням. Посадова особа органу, відповідальна за ведення реєстрації кореспонденції попереджається про відповідальність за розголошення інформації, що міститься у повідомленні. Посадова особа органу, відповідальна за ведення реєстрації кореспонденції, при надходженні повідомлення про корупцію повідомляє відповідальних осіб суду.
Відповідальні особи - працівники суду, які здійснюють прийняття, опрацювання, облік та розгляд повідомлень, що надходять на зазначений телефон, поштову чи електронну скриньку або через особистий прийом.
Усі повідомлення реєструється в Журналі обліку повідомлень про корупцію, внесеними викривачами (додаток 2). При анонімності повідомлень, у відповідних графах Журналу робиться позначка «Анонімно».
У разі надходження повідомлення про порушення Закону, відповідальні особи невідкладно, протягом одного дня повідомляють голову суду або керівника апарату суду.
Відповідальні особи при прийнятті повідомлень пропонують заявникові надати:
- інформацію про себе (прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, контактний телефон);
- іншу інформацію, що має значення для вирішення конкретного питання.
Небажання заявника надати інформацію про себе не є підставою для відмови в прийнятті його повідомлення.
Обробка персональних даних заявників здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних».
Відповідальні особи мають право зв’язатися в разі потреби із заявником для уточнення інформації.
При висловленні заявником бажання надіслати письмове звернення відповідальні особи повідомляють йому поштову адресу суду.
Реєстрація та розгляд письмових звернень громадян здійснюються відповідно до вимогстатті 53 Закону.
Для забезпечення чітких та узгоджених дій щодо розгляду повідомлення відповідальні особи використовують Схему стандартної процедури розгляду таких повідомлень, яка складаєтся з таких етапів:
1) з’ясування, чи відповідає отримане повідомлення за своїм змістом вимогам Закону. Якщо не відповідає, тоді за анонімним повідомленням про це необхідно інформувати голову суду або керівника апарату суду, а за неанонімним повідомленням повідомити викривачу;
2) у разі, якщо повідомлення за своїм змістом відповідає вимогам Закону, необхідно: з’ясувати, чи є наведені у повідомленні інформація та факти про порушення вимог Закону предметом розгляду. У разі підтвердження викладеної у повідомленні інформації про порушення вимог Закону голова суду або керівник апарату суду вживає заходів щодо припинення виявленого порушення, усунення його наслідків та притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності, а у випадках виявлення ознак кримінального або адміністративного правопорушення також інформує спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції. У зв’язку з здійсненим повідомленням про порушення вимог Закону викривач може повідомляти про переслідування його або його близьких осіб. У разі надходження інформації про: наявність загрози життю, житлу, здоров’ю та майну викривача або його близьких осіб – потрібно звернутися до правоохоронних органів щодо застосування правових, організаційно-технічних та інших спрямованих на захист від протиправних посягань заходів, передбачених Законом України "Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві"; звільнення чи примушення до звільнення, притягнення до дисциплінарної відповідальності чи піддання з боку керівника або роботодавця іншим негативним заходам впливу (переведення, атестація, зміна умов праці, відмова в призначенні на вищу посаду, скорочення заробітної плати тощо) або загрозу таких заходів впливу щодо викривача або члена його сім’ї – необхідно звернутися до Національного агентства.
За повідомленнями, що надійшли до суду, проводиться перевірка інформації.
Доручення про проведення перевірки інформації та розгляд повідомлень надається головою суду або керівником апарату суду. До розгляду повідомлення можуть залучатися працівники суду, до компетенції яких належить питання, порушене в повідомленні.
Посадовій(им) особі(ам), якій(им) доручено проведення перевірки інформації, надається право:
Посадовим особам, залученим до процесу роботи з повідомленнями, забороняється розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, що міститься у повідомленні, а також будь-яку іншу інформацію, пов’язану з прийняттям та розглядом повідомлення, крім випадків, встановлених Законом.
За результатами розгляду повідомлення надається аргументована усна, а в разі вимоги заявника - письмова відповідь.
У разі виявлення ознак кримінального або адміністративного правопорушення також інформуються спеціально уповноважені суб’єкти у сфері протидії корупції, визначені Законом.
Про результати розгляду повідомлення повідомляється голові суду та керівнику апарату суду.
За підсумками роботи із повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами, один раз на рік відповідальними особами складається звіт. Звіт повинен містити інформацію про:
Документи і матеріали стосовно розгляду повідомлень, що надійшли до суду, обліковуються і формуються у справи.
Аналітичні матеріали, що не містять інформації з обмеженим доступом та загальні результати роботи із повідомленнями розміщуються на веб-сайті суду.