ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
25.05.2016 № 218 /01-55
Президенту України Порошенку П.О.
01220, м.Київ, вул.Банкова, 11
Голові Верховної Ради України Парубію А.В.
01008, м.Київ-8. вул. М.Грушевського, 5
Прем’єр-міністру України Гройсману В.Б.
01008, м.Київ, вул.Грушевського, 12/2
Голові Державної судової адміністрації України Холоднюку З.В.
01021, м.Київ, вул. Липська,18/5
Відкритий лист
Шановні панове Президенте України, Голово Верховної Ради України, Прем’єр-міністре України та Голово Державної судової адміністрації України!
Працівники апарату Чернігівського районного суду Чернігівської області частково підтримують відкритий лист працівників апарату Шевченківського районного суду м. Києва та просять вжити конкретних заходів для вирішення ситуації у сфері нарахування та виплати заробітної плати працівникам апарату суду з метою недопущення звуження змісту та обсягу гарантованого Конституцією України права на гідну оплату праці, з урахуванням нижчевикладеного.
14 жовтня 2014 року прийнятий Закон України № 1697-VII «Про прокуратуру» (далі - Закон про прокуратуру), що набрав чинності 26 жовтня 2014 року. Пунктом 5 розділу XII Прикінцевих положень цього Закону було внесено зміни до ч. 1 ст. 144 Закону України від 07 липня 2010 року № 2453-VII «Про судоустрій і статус суддів», а саме: її було доповнено другим абзацом, відповідно до якого «розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі 30 % посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців».
При цьому підпунктом 2 пункту 13 розділу XIII Перехідних положень Закону України «Про прокуратуру» Кабінету Міністрів України було доручено у двомісячний строк з дня, наступного за днем опублікування цього Закону, внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законодавчих актів у відповідність із цим Законом, у тому числі з метою забезпечення збільшення видатків Державного бюджету України на оплату праці працівників апаратів судів та встановлення їм посадових окладів у розмірах, не менших за передбачені Законом України «Про судоустрій і статус суддів».
Таке правове регулювання означає, що з 26 жовтня 2014 року за працівниками апарату судів було визнано право на посадові оклади у нових (підвищених) розмірах.
Це право також було закріплено Законом України «Про забезпечення права на справедливий суд», яким Закон України «Про судоустрій і статус суддів» викладено у новій редакції, що набрав чинності 28.03.2015. (стаття 147 Матеріальне, побутове забезпечення та соціальний захист працівників судової системи).
На превеликий жаль, Кабінет Міністрів України лише 2 вересня 2015 року прийняв Постанову Кабінету Міністрів України від № 644 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» (далі - Постанова КМУ № 644), якою у новій редакції додатка 47 до Постанови КМУ № 268 було викладено відповідно Схему посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату місцевих (загальних, спеціалізованих) судів. Ця постанова набрала чинності 9 вересня 2015 року. Проте лише з 01 січня 2016 року працівникам апарату суду почали стовідсотково нараховувати посадові оклади у нових (підвищених) розмірах відповідно до ч. 2 ст. 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» та додатка 47 до Постанови КМУ № 268.
01 травня 2016 року набрав чинності Закон України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, відповідно до якого, виключено абзац другий частини першої статті 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» (в редакції Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд»), якою було регламентовано установлення посадового окладу працівнику апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, у розмірі 30 відсотків посадового окладу судді місцевого суду, а посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців.
Разом з набранням чинності Законом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, набрала чинності постанова Кабміну від 06 квітня 2016 року № 292, якою затверджено схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів та перелік посад державної служби, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці.
Відповідно до зазначеної постанови КМУ від 06 квітня 2016 року № 292, суттєво зменшені розміри посадових окладів працівників апаратів місцевого суду в порівнянні з посадовими окладами керівних працівників і спеціалістів місцевого суду, встановленого додатком 47 до Постанови КМУ № 268 від 09 березня 2006 року (яка до теперішнього часу є чинною для державних службовців апарату суду, окрім помічників суддів, голови та заступників голів судів), а саме: посадовий оклад керівника апарату місцевого суду, посаду якого віднесено до 4 групи оплати праці, встановлено в розмірі 4 824 гривні замість 7 250 гривень, заступника керівника апарату, посаду якого віднесено до 5 групи оплати праці - 3 963 гривні замість 5 512 гривень, головних спеціалістів, посади яких віднесено до 7 групи оплати праці - 2 585 гривень замість 5 512 гривень, старших секретарів суду, старшого судового розпорядника, секретарів судових засідань, посаду яких віднесено до 8 групи оплати праці - 2 240 гривень замість 4 350 гривень, консультантів, секретарів суду, судових розпорядників, посаду яких віднесено до 9 групи оплати праці - 1 723 гривень замість 4 350 гривень.
До того ж, Законом України «Про державну службу» помічника судді позбавлено статусу державного службовця і це при тому, що помічники суддів працюють з інформацією з обмеженим доступом.
Всупереч ч.1 ст.92 Закону України «Про Державну службу», Постановою КМУ № 323 від 05.05.2016 «Про умови оплати праці працівників патронатних служб» помічника голови суду та помічника заступника голови суду також було віднесено до працівників патронатних служб.
Водночас виникає ситуація, яка взагалі суперечить здоровому глузду, оскільки посадовий оклад керівника апарату суду, визначений постановою КМУ № 292 є нижчим, ніж посадовий оклад підлеглого керівнику апарату суду помічника судді, посадовий оклад якого відповідно до постанови КМУ від 5 травня 2016 р. N 323 складає 5512 гривень. При цьому слід зазначити, що обсяг обов’язків, відповідальності та вимог до керівника апарату суду значно перевищує аналогічний обсяг будь-якого іншого працівника апарату суду, у тому числі й помічника судді, навіть приймаючи до уваги важливість та складність його роботи.
За змістом частин 2 та 3 статті 22 Конституції України конституційні права гарантуються і не можуть бути скасовані, а держава повинна утримуватись від прийняття будь-яких актів, які б призводили до скасування чи звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод.
Відповідно до ч. 3 ст. 51 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII схема посадових окладів на посадах державної служби визначається щороку Кабінетом Міністрів України під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік з урахуванням юрисдикції державних органів, а також виходячи з того, що мінімальний розмір посадового окладу групи 1 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, становить не більше семи мінімальних розмірів посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.
Законом України «Про державну службу» (стаття 50) визначено, що держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов’язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи.
Проте працівники апарату місцевих судів, які понад рік чекали приведення Кабінетом міністрів України законодавчих актів у відповідність із Законом України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697- VII, з метою забезпечення збільшення видатків Державного бюджету України на оплату праці працівників апаратів судів та встановлення їм посадових окладів у розмірі, не меншому за передбачені Законом України «Про судоустрій і статус суддів», і яким лише з 01 січня 2016 року почали стовідсотково нараховувати посадові оклади у нових (підвищених) розмірах відповідно до ч. 2 ст. 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» та додатка 47 до Постанови КМУ № 268, знову ж таки опинилися в ситуації практично дворічної давнини, коли при наявності спеціальної норми, встановленої додатком 47 до Постанови КМУ № 268, держава змушує отримувати заробітну плату, визначену загальною постановою КМУ № 292, яка суттєво звужує та погіршує існуючі права на гідну заробітну плату державного службовця апарату місцевого суду.
Слід звернути увагу, що залучення до роботи в апараті суду та стимулювання вже працюючих висококваліфікованих фахівців для запобігання постійної зміни працівників, що суттєво впливає на якість надання судових послуг та довіру громадськості до суду, є одним із стратегічних питань розвитку судової системи України в цілому. Вирішення даного питання залежить від запровадження законодавчих гарантій належної оплати праці.
Як вбачається із викладеного вище, законодавчі гарантії належної оплати праці працівників апарату суду на даний час в нашій державі відсутні. Крім того, під гучними гаслами євроінтеграції, новий Уряд та представники законодавчої гілки влади дозволяють собі суттєво звужувати права представників судової гілки влади на гідну оплату їхньої праці, що також є неприпустимим з точки зору розподілу та балансу влади в нашій державі.
Водночас, із загальнодоступних джерел всесвітньої мережі Інтернет, а саме із статті під заголовком «Парубій підтримує рішення збільшити депутатам зарплату», яку розміщено 16 травня 2016 року на сторінці електронного видання «Українська правда» вбачається, що спікер Верховної Ради Андрій Парубій підтримує рішення попереднього спікера Володимира Гройсмана підвищити депутатам заробітну плату з 6 109 гривень до 17 425 гривень. Як зазначено у статті, яка опублікована 16 травня 2016 року на «Українській правді»: «Парубій пояснив, що одним з головних застережень європейських експертів у боротьбі з корупцією є забезпечення чиновникам гідної зарплати паралельно з введенням каральних заходів, тому він вважає популізмом оголошення про боротьбу з корупцією при відсутності гідних зарплат для чиновників».
Заробітна плата є основним джерелом доходів державних службовців.
Відповідно до заборон, установлених Законом України «Про засади запобігання
корупції» від 07.04.2011 № 3206-УІ, державний службовець позбавлений можливості отримувати додатковий прибуток від суміщення діяльності на державній службі з іншими видами оплачуваної діяльності, окрім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту. Підприємницька діяльність також заборонена, що є складовою антикорупційної політики.
Крім того, в реаліях сьогодення (темпи поглиблення економічної кризи, стрімке зростання цін на комунальні тарифи й товари, першої необхідності тощо) розмір заробітної плати працівників апарату суду, запропонований постановою КМУ від 06 квітня 2016 року № 292, не лише не забезпечує належний рівень їхнього життя і суперечить вимогам часу а, найголовніше, не відповідає тим обсягам роботи та величезній відповідальності, які «лягають на плечі» державним службовцям під час виконання своїх службових обов’язків, принижує їх гідність та зводить нанівець всі сподівання працівників апарату суду на належне відношення та оцінку їхньої кропіткої та значущої для нашої держави праці.
При цьому слід зазначити, що відповідно до наявної на офіційному веб-порталі «Верховна Рада України» інформації, 21 квітня 2016 року за № 4489 зареєстровано Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про державну службу" щодо деяких особливостей функціонування державної служби». Вказаним проектом запропоновано виключити підпункт 18 частини третьої у розділі XI «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про державну службу». У разі прийняття цього законопроекту буде:
відновлено порушені права працівників апарату суду в частині належної оплати праці, чим усунуто порушення статті 22 Конституції України та забезпечено її виконання,
повернуто помічникам суддів статус державного службовця.
Ми усвідомлюємо, що держава переживає нелегкий період свого розвитку, який потребує від усіх громадян розуміння складної економічної ситуації. Разом з тим, ми виступаємо проти соціальної несправедливості й вимагаємо поваги до своєї щоденної, не менш важливої для судової системи, праці.
Очевидним видається припущення про те, що при встановлених на даний час постановою КМУ від 06 квітня 2016 року № 292 розмірах окладів працівників суду у судовій системі в декілька разів зросте кількість звільнень працівників апаратів, серйозними проблемами стануть плинність кадрів та брак досвідчених фахівців. Це неодмінно призведе до суттєвого погіршення роботи всіх органів судової влади у державі.
Низький рівень заробітної плати й високі вимоги до кандидатів на посади державних службовців не мотивують до влаштування на вакантні посади працівників апарату суду.
Гідна заробітна плата працівників апарату суду — не тільки запорука належного рівня судової діяльності. Це і стабільні відрахування з бюджету для формування соціальних фондів та забезпечення соціального захисту населення.
З огляду на вищенаведене, з метою збереження досвідчених кадрів, гідної оцінки праці висококваліфікованих фахівців у судових установах та запобігання погіршенню якості роботи судів через плинність кадрів,
вжити заходів (посприяти) щодо розгляду та прийняття Верховною Радою України законопроекту від 21 квітня 2016 року за № 4489 «Про внесення змін до Закону України "Про державну службу" щодо деяких особливостей функціонування державної служби»,
вжити невідкладних заходів щодо закріплення законодавчих гарантії належної оплати праці працівників апарату суду шляхом повернення в дію частини 2 статті 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» та врегулювання оплати праці працівників апарату місцевих судів,
вжити заходів щодо виключення у частині першій статті 92 Закону України «Про державну службу» слова «помічників та наукових консультантів суддів Конституційного Суду України, помічників суддів» та закріплення в ч.1 ст. 154 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», що статус та умови діяльності помічника судді визначаються крім інших законів і Законом України «Про державну службу».
З повагою
за дорученням зборів суддів
та працівників апарату
Чернігівського районного суду
Чернігівської області